Рак Жанна Віталіївна

Заступник директора Решетилівської гімназії імені І.Л. Олійника
з навчально-виховної роботи

Головною метою науково-методичної роботи гімназії є ефективний розвиток усіх напрямків і суб'єктів педагогічної діяльності навчального закладу в інноваційному режимі. У 2009-2010 навчальному році закінчився другий етап реалізації науково-методичної проблеми закладу «Розвиток та саморозвиток особистості вчителя та учня в умовах особистісно-орієнтованого освітнього середовища», яка розрахована на 5 років.

Над реалізацією завдань цього етапу працювало 8 предметних кафедр вчителів гімназії , методичне об”єднання класних керівників, науково-методична рада закладу та внутрішньошкільні методичні формування. Підвищенню рівня професійної компетентності вчителів сприяє атестація педагогічних кадрів, яка проводилась відповідно до законів України «Про загальну середню освіту» (ст. 27), «Про освіту» (ст.54) та Типового положення про атестацію педагогічних працівників. Атестація здійснювалась відповідно до перспективного плану атестації педагогічних кадрів. Адміністрацією гімназії були створені сприятливі умови для її проведення: організовано інструктивно-методичні наради з метою вивчення нормативних документів, засідання предметних кафедр, оформлено стенд «Атестація педкадрів», розроблено перспективні заходи щодо підготовки й проведення атестації та план роботи атестаційної комісії, уточнено списки вчителів, які атестуватимуться в поточному навчальному році, оформлено особисті заяви педагогічних працівників на чергову атестацію, видано відповідні накази про проходження атестації . Адміністрацією гімназії, керівниками предметних кафедр вивчено систему роботи й узагальнено або доповнено досвід роботи вчителів, які проходили атестацію шляхом відвідування уроків та позаурочних заходів, співбесід з батьками й учнями, перегляду методичних розробок та інших матеріалів. Проте, слід відмітити, що недостатня увага приділяється процедурі самоатестації вчителів, у ході якої кожен вчитель, що атестується повинен самостійно оцінити свої вміння організовувати працю та працю учнів на уроці та в позаурочний час, методичну підготовленість, тощо. Крім того, спостерігається низька активність окремих вчителів в міжатестаційний період .Однією з форм підвищення кваліфікації є курсова перепідготовка, яка відбувається планово з урахуванням побажань педагогічних працівників щодо змісту, методів і форм проходження курсів. В гімназії складено перспективний план курсової перепідготовки вчителів. У систему методичної роботи було включено заходи, що сприяють підвищенню кваліфікації вчителів: семінар керівників предметних кафедр гімназії «Забезпечення ефективного розвитку внутрішкільної науково-методичної роботи» ставить за мету навчити керівників кафедр як правильно та ефективно організувати роботу вчителів із виявлення та поширення передового педагогічного досвіду, як організувати самоосвіту вчителів , умінню організувати роботу над конкретною методичною проблемою; школа педмайстерності «Клуб творчого вчителя» (керівник Сливка Н.В.) організувала роботу з обміну досвідом вчителів гімназії , які мають педагогічні звання .За результатами роботи семінарів надавалися рекомендації вчителям ,випускалися методичні бюлетені, здійснено дописи у фахові видання (Пилипенко В.І., Ігнатенко К.М.); робота в творчій групі «Інтерактивні технології на особистісно зорієнтованому уроці як запорука творчої співпраці вчителя та учня»(керівник Литвин О.В.) викликала в учителів неабияке захоплення .Керівник організувала роботу таким чином : вчителі висвітлювали свої успіхи в реалізації впровадження елементів інноваційних технологій навчання на уроках ,вчилися проводити виховні години , педагогічні ради у формі тренінгу, презентації власного педагогічного досвіду із застосуванням методик інтерактивних технологій. динамічна група вчителів , що працюють у 9 класах «Особливості викладання предметів за новими навчальними програмами»(керівник Сиваш О.Ю.) зацікавила своєю змістовною роботою багатьох вчителів , адже було організовано круглий стіл з питання використання альтернативних підручників для учнів( адже окремі підручники для 9 класу отримала школа у січні 2010 р.) ,обмін думками щодо змісту навчальних програм та можливостей проведення комбінованих уроків, можливостей надолуження навчальної програми після довготривалого карантину. запровадження бібліотечних днів дало можливість учителям регулярно знайомитися із новинками методичної літератури ,педагогічної преси ,вчитися здійснювати аналітико – синтетичну обробку документів. .Треба зауважити, що дослідницька діяльність творчих груп потребує належного науково-методичного супроводу. У зв’зку з тим, що в гімназії працюють молоді спеціалісти, було організовано «Семінар молодого вчителя» (кер. Гудзенко А.Г.), досвідчені педагоги Савченко О.Б.,Кіблицька Н.П.,Власенко В.В. допомагали адаптуватися новопризначеним вчителям Северин І.В.,Рибаку М.І. Протягом року були проведені групові та індивідуальні практичні заняття, теоретичні та практичні семінари. Як підсумок першого року роботи було проведені «Тиждень молодого вчителя», в програму якого входили відкриті уроки ,виховні заходи. За результатами проведених заходів молоді вчителі отримували рекомендації з питань самоосвіти, роз”яснення окремих педагогічних ситуацій, психологічних особливостей учнів різних вікових В рамках психолого-педагогічного семінару «Технології психолого педагогічного супроводу обдарованих дітей»( керівник Литвин О.В.) було організовано роботу тренінгів на яких вчителі вивчали критерії обдарованості , знайомилися із психологічними особливостями обдарованих дітей та вмінню не лише виявляти , а й розвивати обдарованість. Інноваційна освітня діяльність вчителів гімназії характеризувалася пошуком нових і вдосконаленням існуючих концепцій, принципів, підходів до освіти, суттєвими змінами в змісті, формах і методах навчання. Тому невід’ємною складовою науково-дослідної роботи є контроль з боку адміністрації ефективності впровадження вчителями інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес. Питома вага сучасних педагогічних інновацій у навчально-виховному процесі гімназії така: особистісно-орієнтована технологія – 13%, інтерактивні технології – 39%, здоров’язберігаючі технології – 25%, інформаційно-комунікаційні технології – 15% . Окремі вчителі ( Кошова В.М.,Савченко О.Б., Мовчан Т.В.,Срібна Н.М.,Сиваш О.Ю.,Ілієва Н.П.)використовують комбіновані технологічні системи. Починає широко впроваджуватися здоров’язберігаюча технологія ( вчителі активно проводять хвилинки розвантаження на уроці ,налагоджено контроль за дотриманням санітарно- гігієнічних норм проведення уроку та перервах, ведеться робота по впровадженню 100% гарячого харчування для дітей) Ця робота координується в рамках постійнодіючиго семінару «Збережемо життя і здоров’я дітей» (керівник Рижкова Т.В.) До інноваційної діяльності закладу можна віднести моніторинг і рейтинг досягнень учнів, що сприяють відстеженню динаміки їхнього індивідуального розвитку. Запроваджуються також інноваційні управлінські технології: стратегічного планування, колективного прийняття управлінських рішень, адаптивного управління.

В 2009-2010 навчальному році здійснювалась допрофільна освіта у 8-9 класах шляхом введення спецкурсів та факультативів, поглибленого вивчення предметів. Профільне навчання у 10-11 класах забезпечувалося поглибленим вивченням технологій ,англійської мови (цьогоріч гімназія випустила перших 11- класників , які вивчали 2 іноземні мови –англійську та німецьку поглиблено) , математики , біології та географії. З метою поглибленого вивчення окремих предметів та більш активній роботі з обдарованими дітьми району на базі гімназії працює школа олімпійського резерву з 8 предметів, заняття ведуть найбільш досвідчені вчителі гімназії: Сиваш О.Ю., Клюка С.О., Невмержицький М.І., Круговий В.І., Ігнатенко К.М., Срібна Н.М., Пономаренко Н.А., Пилипенко В.І. Методична робота в гімназії являє собою цілісну, створену на наукових досягненнях, надбаннях передового досвіду й конкретному аналізі проблем учителів систему взаємопов’язаних заходів, дій і засобів, спрямованих на всебічне підвищення професійної майстерності кожного вчителя гімназії , на збагачення й розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу вцілому , на досягнення оптимальних результатів навчання й розвитку конкретних учнів , класів.

У навчально-виховному процесі реалізуються основні завдання методичної роботи гімназії: - розвиток учительської творчості; - формування інтересу до сучасних наукових ідей, дослідної роботи; - розвиток аналітичних навичок, самоаналізу; - вивчення стилю роботи вчителя; - апробація та впровадження освітніх технологій, нових курсів та програм . Уся науково-методична робота в гімназії підпорядкована науково-методичній раді, до складу якої входять: адміністрація, керівники предметних кафедр,психологи та досвідчені вчителі. З метою надання допомоги в розвитку інноваційних процесів і проведенні досліджень адміністрація гімназії постійно проводить консультації з вчителями та керівниками методичних підрозділів. У гімназії запроваджено моніторинг динаміки педагогічної майстерності кожного вчителя ( ведення «Щоденника науково-методичної роботи»), вивчаються питання реалізації особистих творчих планів , проводиться сумісне коригування самоосвітньої діяльності педагогів відповідно до завдань освітньої галузі.

Планування методичної роботи відбувається на діагностико-корекційній основі. Всі методичні підрозділи, що працювали у гімназії складають плани роботи та аналітичні довідки за попередній навчальний рік. Цілеспрямована робота педагогічного колективу над науково-методичною проблемою виступає одним із домінуючих чинників примноження перспективного педагогічного досвіду. У травні місяці було проведено конкурс на кращий навчальний кабінет та класну кімнату гімназії .Члени комісії одноголосно відмітили , що значно поповнилася матеріальна база кабінетів математики (завідувач Сливка Н.В.) , біології ( Савченко О.Б.) ; відмічено дієву роботу літературної світлиці по наданню методичної допомоги учням та вчителям по вивченню творчості літераторів решетилівщини , але прикро відмітити , що до цього часу не завершено роботу з оформлення кабінетів зарубіжної літератури та географії . Аналіз підсумків навчального року показав, що педагогічний колектив гімназії в процесі своєї діяльності частково реалізував мету, яка була поставлена на початку навчального року, у справі навчання і виховання дітей, підвищенні професійної майстерності вчителя, активізації творчого потенціалу кожного працівника в умовах переходу на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання. Достатньо високий рівень навчання дітей підтвердився результатами внутрішкільної, районних, обласних предметних олімпіад та результатами зовнішнього незалежного оцінювання. Учні гімназії одержали 66 дипломів на олімпіадах районного рівня та 5 дипломів обласного. Недостатньою є робота вчителів-предметників гімназії по підготовці учнів до олімпіад Всеукраїнського рівня. Це питання потребує посиленої уваги з боку вчителів навчального закладу та адміністрації . На районний ярмарок «Освіта Решетилівщини 2010» було подано 5 матеріалів ( Круговий В.І.,Пономаренко Н.А., Кошова В.М., Рак Ж.В.). Хоча слід відмітити, що не всі матеріали, які планувалися були оформлені та подані . Особливої уваги з боку адміністрації закладу потребує питання організації проведення та участі вчителів гімназії у конкурсах фахової майстерності «Учитель року»

Кiлькiсть переглядiв: 3

Коментарi